Pilates rehabilitációs torna

Pilates rehabilitációs tornaMire jó a Pilates rehabilitációs torna?

A Pilates rehabilitációs torna gyakorlatanyaga jól hasznosítható az ortopédiai, sportrehabilitációs, neurológiai és a nőgyógyászati problémák kezelése esetén. 

Kinek ajánlott a Pilates rehabilitációs torna?

A Pilates rehabiltiációs torna azoknak ajánlott, akiknek

  • akut vagy krónikus panaszuk van, például: derékfájás, sportsérülések, traumás sérülések után.
  • azoknak a nőknek is hasznos lehet, akiknek szükségük van a szülés utáni regenerációra a mélyizomzat megerősítésével.
  • ülő életmódot végző emberek számára hasznos, akiknek a hosszan tartó passziv ülés révén rendszeres vagy tartós gerincpanaszuk, vagy ízületi panaszaik vannak.

 

A Pilates módszert Joseph Hubertus Pilates találta fel, aki Németországban, Düsseldorf mellett született 1883-ban.  Gyakorlói szerint a Pilates fő célja a test és a lélek egységének megteremtése olyan módon, hogy az elme ne legyen lekötve és a test kecsesen, egyensúlyban mozogjon.

Joseph Pilates 6 alapelvet alkotott meg módszeréhez:

  1. koncentráció (concentration): A tudatos mozgás kulcsa, hogy odafigyeléssel, a figyelem fókuszával végzik a a gyakorlatokat.
  2. irányítás (control): Szellemi és fizikai irányítás. Az izmok irányítása, a mozgás és a légzés koordinálása.
  3. központosítás (centering): A módszer azon alapvetésre épül, hogy minden mozdulat az úgynevezett erőközpontból indul ki, azaz a has-alsó-háti-szakasz-csípő-fenék központi területről, amely körülveszi a létfontosságú szervek nagy részét és magába foglalja a gerincet, a test középpontját alkotva.
  4. légzés (breathing): A megfelelő légzéstechika a kulcs a minél tökéletesebb mozgás kivitelezéséhez. Minden gyakorlat mozdulataihoz adott ki- és belégzés ütem tartozik.
  5. áramlás (flowing movement): Minden gyakorlatnak saját üteme van, ezáltal a gyakorlatok “áramló” mozgással állnak össze egésszé.
  6. precizitás (precision): A gyakorlatok helyes kivitelezése a legfontosabb. Inkább kevesebb ismétlésszámmal, de a lehető legtökéletesebben végrehajtva kell dolgozni.

A gyógytornában egyre inkább bizonyítást nyer, hogy rendkívül fontos a test megfelelő statikája és a megtartott izomegyensúly. A Pilates az egyike a sok hatékony módszer közül, amely dinamikus gyakorlatanyagával a központi törzsstabilizációval és a medence-ágyéki régió (központ) bekapcsolásával együtt célzottan dolgoztatja a test izmait.

Az Australian Physiotherapy and Pilates Institute (APPI) módszere az eredeti Joseph Pilates féle 34 gyakorlaton alapszik, melyek a rugalmasság, a törzsstabilitás, az erőnlét és a testtudat fejlesztésére szolgálnak.

Alapelvei:

  1. Légzés: légzés és a gyakorlatok összehangolása
  2. Koncentráció: edzésprogram a testnek és a léleknek
  3. Kontroll: tudatos kontrollálása minden mozdulatnak
  4. Erőközpont aktiválása
  5. Precizitás: testtudat fejlődik a folyamatos gyakorlás hatására
  6. Folytonosság
  7. Tudatos izoláció: a rendszeres gyakorlással felismerhető és javítható a helytelen mozgásminta
  8. Gyakorlás, rutin szerzés

Az APPI egy nemzetközi szervezet, melynek központja az Egyesült Királyságban van, és Elisa és Glenn Whithers gyógytornász-Pilates oktatók alapítottak azzal a céllal, hogy a hagyományos Pilates gyakorlatanyagokat átalakítva a gyógytornászok is beépíthessék a mindennapi rehabilitációs tevékenységükbe a módszert. Gyakorlatanyaga figyelembe veszi a normál és a hibás mozgásmintákat, hogy a terapeuta célzottan alkalmazni tudja a normál funkcionális mozgás elérése érdekében a kezelések során.